Tietoinen arki

Tarkoitus: Päivämme sisältää lukuisia rutiineja, kuten tiskaaminen, pyykin ripustaminen, ruokaileminen, suihkussa käyminen jne. Harjoittamalla tietoista läsnäoloa voit oppia keskittymään siihen, mitä olet tekemässä ja kokea elämäsi täydemmin tai voimakkaammin. Seuraavien harjoitusten avulla voit muuttaa päivittäisen askareesi tietoisen läsnäolon harjoitukseksi.

Kesto: 2-20 min

Ohje: Voit tehdä tämän harjoituksen minkä tahansa arkiaskareen yhteydessä. Lue esimerkit ja kokeile harjoituksia sopivana ajankohtana tai sovella harjoitusten ideaa mitä tahansa teetkin.


Kuuntele tai lue harjoitus:

Keskity siihen askareeseen, jota olet juuri parhaillaan tekemässä tai aloita jokin askare, johon sitoudut muutamaksi minuutiksi, esim. astianpesukoneen tyhjentäminen. Keskity kehosi liikkeisiin askareen tekemisen aikana.

Huomioi käsiesi, jalkojesi ja vartalosi luonnollinen rytmi ja liike. Huomaa myös hengityksesi. Kun saat askareen tehdyksi, koe tyytyväisyyttä tehtävän tekemisestä.

Esimerkki: Tietoinen suihku

Ota tietoinen suihku. Suihkussa ollessasi kiinnitä huomiota veden lämpöön kehollasi. Mikä osa kehostasi kaipaa sitä eniten? Niska, selkä, jalat?

Sulje silmäsi ja anna veden valua vesiputouksen lailla päästä varpaisiisi. Kuvittele peseväsi aamusuihkulla pois unisuutesi ja virkistävän kehosi loppupäiväksi. Iltasuihkulla voit kuvitella peseväsi pois päivän huolet ja taakat, ja keskittyä veden rauhoittavaan ja rentouttavaan vaikutukseen.

Vinkki: Laita suihkun läheisyyteen jokin symboli (esimerkiksi suihkupatsas) muistuttamaan sinua tietoisesta suihkusta.

Esimerkki: Tietoinen syöminen

Tee kaikki aterian aikaiset toimet hitaasti. Varaa aikaa jokaisen toimenpiteen suorittamiseen ja pane merkille omat kokemuksesi siitä, samalla kun teet näitä toimia.

Kun laitat palan ruokaa suuhusi, tunnustele miltä se tuntuu. Kun pureskelet sitä, havainnoi ruoan makua ja koostumusta.

Kiinnitä huomiota mieleesi tuleviin ajatuksiin ja tunteisiin aterian aikana. Kun olet läsnä syödessäsi, saatat yllättyä, miten erilaiselta syöminen tuntuu!

Esimerkki: Tietoinen tiskaaminen

Keittiössäsi odottaa epämääräinen kasa likaisia astioita, jotka odottavat tiskaamista. Kun seisot tuon tiskikasan edessä, tunnet voimattomuutta ja halua jättää tuo vaivalloinen homma sikseen.

Sen sijaan voit tehdä seuraavasti: Keskity hetken aikaa hengitykseesi ja juurruta itsesi tähän hetkeen. Tunne kuinka ilma virtaa sisään ja ulos. Pane merkille tuntemuksesi kehossasi samalla kun tiskaat.

Havainnoi, miltä jaloissasi tuntuu kun seisot tiskialtaan äärellä. Pane merkille, miltä kädessäsi tuntuu, kun tartut lautaseen ja harjaat sitä kevyesti astiaharjalla. Miltä lämmin vesi tuntuu, entä vaahto - tuntuuko se miellyttävältä?

Pane merkille, miltä astianpesuaine tuoksuu? Havainnoi astioiden aikaansaamaa ääntä - kuuletko astioiden kilinä? Miltä kädessäsi tuntuu, kun nostat lautasen astiakaappiin?

Keskitä kaikki huomioisi astian pesemiseen vaihe vaiheelta ja tartu sen jälkeen seuraavaan astiaan, kunnes olet saanut kaikki astiat pestyksi.


Pohdinta

Tietoinen läsnäolo on työkalu, joka herättää näkemään elämän täyden potentiaalin.

Millaisen arkiaskareen yhteydessä teit harjoituksen? Huomasitko, että tietoinen läsnäolo voi muuttaa ikävystymisen uteliaisuudeksi, ahdistavan levottomuuden huolettomuudeksi ja kielteisyyden kiitollisuudeksi?

Kirjaa ajatuksiasi päiväkirjaan