Estejuoksu

Tarkoitus: auttaa sinua tiedostamaan omia esteitäsi liikunnan harrastamiselle.

Kesto: 10 min

Ohje: Voit tehdä tämän harjoituksen missä vain.


Kuuntele tai lue harjoitus:

Pohdi hetki liikunnan harrastamiseen liittyviä esteitä ja kirjaa ajatuksesi ylös. Esteitä voivat olla esimerkiksi:

  1. Ajatteluesteet eli ns. tekosyyt, esim. ”minulla ei ole aikaa liikunnalle”.
  2. Tunne-esteet eli toimiminen liiaksi tunteiden pohjalta, esim. ”minua ei huvita lähteä nyt ulos”.
  3. Välttäminen, esim. ”tunnen itsesi kömpelöksi ja epävarmaksi liikkuessani, joten teen mieluummin jotain muuta”.
  4. Liian tiukat säännöt, esim. ”minun pitää liikkua vähintään tunti kerrallaan, että siitä olisi mitään hyötyä”.

Pohdinta

Kun mielesi sanoo sinulle ”lähden myöhemmin”, ”aloitan kuntoilun huomenna” tai ”en jaksa tänään”, voisitko silti vain mennä ulos ja kokeilla miltä se tuntuu? Voit yllättyä ja huomata, että se tuntuukin hyvältä ja tunteesi vain yrittivät turhaan estää sinua lähtemästä.

Kirjaa ajatuksiasi päiväkirjaan